Etusivu > Rekrytointi > Näin kilpailutat henkilöstökumppanin onnistuneesti

Näin kilpailutat henkilöstökumppanin onnistuneesti

Näin kilpailutat henkilöstökumppanin onnistuneesti

Kun yritys lähtee etsimään henkilöstökumppania, valinnanvaraa on runsaasti. Päätöksenteko voi olla hankalaa: pitäisikö valita suuri ja tunnettu toimija vai joku juuri oman profiilin rekrytointeihin erikoistunut yritys? Laatu, hinta ja nopeus muodostavat kolmion, jossa yleensä joutuu tinkimään ainakin yhden osa-alueen kohdalla. Mutta entä jos ei tarvitsisikaan?

Hyvin organisoitunut henkilöstökumppani voi tuoda merkittävästi lisäarvoa yrityksellesi, tavallisten rekrytointipalveluiden lisäksi. Käsittelemme tässä artikkelissa henkilöstökumppanin valitsemista, sekä henkilöstökumppanuutta pintaa syvemmältä.

Kartoita eri toimijat ja luo toimeksianto

Henkilöstökumppanin valinta alkaa markkinoiden tuntemisesta. Kartoita ja valitse potentiaaliset toimijat, jotka ymmärtävät juuri sinun toimialasi tarpeet. Aloita keskustelut yritysten kanssa, jotka puhuvat samaa kieltä kanssasi – se on ensimmäinen askel kohti onnistunutta yhteistyötä.

Kun sopiva nippu yrityksiä on valikoitunut esikarsinnasta, on aika aloittaa varsinainen kilpailutus toimeksiantojen lähettämisellä. Selkeä ja informatiivinen toimeksianto on avain realististen ja hyödyllisten tarjousten saamiseksi. Vain tällöin henkilöstöalan yritykset kykenevät tekemään realistisen sinua parhaiten palvelevan tarjouksen.

Hyvässä toimeksiannossa on kattavasti tietoa rekrytointien luonteesta. Onko kyseessä henkilöstövuokraus- vai suorarekrytointitoimeksianto, vai kenties molemmat? Onko työvoiman tarve projektiluontoista vai jatkuvaa? Toki etsittävien henkilöiden ammattinimike, taitotason vaatimus ja palkka ovat oleellisia tarjoukseen vaikuttavia tekijöitä. Itse työhön vaikuttavia tekijöitä, kuten sovellettavaa työehtosopimusta, työaikaa tai työsuhteen tyyppiä ei pidä unohtaa.

Toimeksiannosta olisi hyvä löytyä ainakin seuraavat asiat:

  1. Onko kyseessä mikä palvelu? Henkilöstövuokraus vai suorarekrytointi?
  2. Projektiluontoinen toimeksianto vai jatkuva henkilstökumppanuus
  3. Rekrytoitavien työntekijöiden ammattinimike, taitotason vaatimus sekä tarvittavien työntekijöiden määrä
  4. Palkkataso
  5. Työajat
  6. Työskenteleekö rekrytoitavat henkilöt osa- vai kokoaikaisesti
  7. Aikataulu rekrytoinnin suhteen
  8. Työssä sovellettava työehtosopimus

Henkilöstöpalvelut ovat enemmän kuin vain rekrytointeja

Kun kilpailutat henkilöstökumppania, kysy rohkeasti lisätietoja heidän tarjoamistaan lisäpalveluista. Monet toimijat tarjoavat nykyään palveluita, jotka ulottuvat perinteisen henkilöstövuokrauksen ja suorarekrytoinnin ulkopuolelle, kuten työnantajamielikuvan kehittämistä ja rekrymarkkinointia.

Kun olet sisällyttänyt kaiken oleellisen toimeksiantoon – lisää siihen tarjouksen viimeinen toimituspäivämäärä, neuvo tarjouksen lähettämisen suhteen ja kerro prosessin etenemisestä.

Ensimmäisen karsintakierroksen jälkeen valikoitujen palvelutoimittajien kanssa on fiksua istua alas tarjouksen läpikäymiseksi. Tällöin palveluntarjoaja voi kertoa lisää tarjouksen sisältämistä kohdista ja toisaalta tilaaja voi pyytää palveluntarjoajalta tarvittaessa lisätietoja tarjousta koskien sekä tarkentaa vaatimuksia rekrytointeihin liittyen. Paras sopimus selviää avoimen keskustelun lopputuloksena.

Pelkkään kertoimeen perustuva päätös on ongelma

Numeroiden tiirailun lisäksi kannattaa antaa tarpeeksi painoarvoa tarjousten laadullisille tekijöille. Kun puhutaan henkilöstövuokrauksen kertoimesta, muutamilla sadaosilla ei loppupeleissä ole varsinaista merkitystä. Tärkeämpää on tietää pystyykö kumppani täyttämään avoimet työpaikat onnistuneesti? Mitä muuta lisäarvoa henkilöstökumppani kykenee mahdollisesti tuomaan yrityksellesi?

Vaikka henkilöstöalan yritykset tarjoavat pitkälti samoja palveluita, palveluiden sisällössä on kuitenkin suuriakin eroja. Toiselta saa erittäin laadukasta joustavaa asiakaspalvelua ja apua tarpeen keskellä, kun taas toinen tyytyy vain työntämään kasan CV:itä eteesi.

Kannattaa myös tarkastaa palveluntarjoajan referenssit ja sen yhteiskunnallisen vastuullisuuden toteuttaminen. Kun toimitaan ihmisten alalla, on yhteistyökumppaneiden sitouduttava noudattamaan eettisesti hyviä toimintatapoja.

Joissakin tapauksissa erityisen edulliset tarjoukset voivat merkitä palvelun laadun heikkenemistä. Tämä voi lopulta olla taloudellisesti epäedullista, jos palvelun heikko laatu aiheuttaa vain lisätyötä tai -kustannuksia.

Valitessa henkilöstökumppania, on suositeltavaa tarkastella muutakin kuin hintaa ja tutkia huolellisesti, miten eri toimijat tuottavat lisäarvoa yrityksellesi.

Wellpack – rekrytointia yli 10 vuoden kokemuksella

Wellpack on vuosien saatossa kehittynyt vastaamaan yritysten ainutlaatuisiin henkilöstötarpeisiin. Tarjoamme kokonaisvaltaista palvelua, joka ylittää perinteisen rekrytoinnin rajat. Meidän lähestymistapamme on strateginen: tunnistamme haasteet ja tarjoamme ratkaisuja, jotka tuovat lisäarvoa yrityksesi henkilöstöstrategiaan.

Kehityspäällikkömme Dominic Hutchings korostaa, että Wellpackin rooli on paljon enemmän kuin pelkkä rekrytointikanava:

“Olemme oivaltaneet mitä haasteita rekrytointiin liittyy niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä. Olemme kehittäneet eri osa-alueille tehokkaat ratkaisut, joista osa on jalostautunut omiksi palveluiksikin. Olemme yhä vahvemmin strategisessa henkilöstökumppanin roolissa rakentamassa asiakasyritystemme työnantajamielikuvaa, joka näkyy suorana vaikutuksena hakijoiden määrässä sekä laadussa”

“Wellpack toimii työnantajille rekrytointikanavana, asiantuntija-apuna, palkanmaksajana, tarvittaessa varustelijana tai verkostona, markkinointikanavana sekä brändilähettiläänä työntekijöiden ja yrityksen välillä.”

Meillä on tärkeä vastuu välittää asiakkaan sanoma

Dominic Hutchings
Dominic Hutchings uskoo, että työnantajamielikuvan ratkaisut ovat entistä merkittävämmässä roolissa, kun kilpailutetaan kokonaisvaltaista henkilöstökumppania.

Hutchings kertoo, että vastuu henkilöstöalan yrityksellä on suuri: “Kun otamme roolin asiakkaan edustajana työnhakijoiden suuntaan, meillä on tärkeä vastuu auttaa asiakastamme nostamaan sen parhaat puolet esille työnantajana. Tutustumalla asiakkaan työpaikkakulttuuriin yhdessä asiakkaan kanssa onnistumme muodostamaan ydinviestin, jonka välitämme rekrytointiprosessissa työnhakijoille.”

Pitkäaikainen kumppanuus vahvistaa strategista henkilöstösuunnittelua

“Meidän työmme ei suinkaan lopu siihen kun ensimmäiset työntekijät on saatu paikoilleen. Yksi ydinarvoistamme on yhteydenpito, joka heijastuu niin asiakkaiden kuin työntekijöidenkin suuntaan.”

“Varmistamme työntekijöiden tyytyväisyyden sekä motivaation, mikä puolestaan näkyy suoraan heidän työpanoksessaan. Vastuullisuus on toimintamme ytimessä. Me pidämme huolen, että kaikki rekrytoinnin vaiheet toteutetaan eettisesti ja vastuullisesti”, Hutchings kertoo.

Wellpack on toiminut pitkäaikaisesti monien työnantajien kanssa. Wellpack korostaa kykyään ymmärtää asiakasyritysten henkilöstösuunnittelun tarpeita ja välittää yritysten kulttuuria ja arvoja potentiaalisille työnhakijoille. Wellpack tarjoaa asiakkailleen räätälöityjä henkilöstöratkaisuja, jotka ulottuvat perinteisen rekrytoinnin ulkopuolelle.

Avatar photo

Wellpack

Wellpack on ratkonut yritysten henkilöstötarpeita jo vuodesta 2013 lähtien. Wellpack on erikoistunut etenkin teollisuuden, tuotannon ja logistiikka-alan henkilöstövuokraus- ja rekrytointipalveluihin. Wellpack tarjoaa myös rekrymarkkinoinnin ratkaisuja palveluidensa yhteydessä tai omina palveluinaan.

Jaa artikkeli:

Sisällysluettelo
    Add a header to begin generating the table of contents

    Älä jätä rekrytointia sattuman varaan

    Henkilöstövuokraus- ja rekrytointipalveluidemme kautta näyt ja löydät parhaat työntekijät.